Default Background Image
ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ

Ερωτήματα και απαντήσεις σχετικά με την καταμέτρηση και τιμολόγηση των καταναλώσεων ηλεκτρικού ρεύματος

Ερωτήματα και απαντήσεις σχετικά με την καταμέτρηση και τιμολόγηση των καταναλώσεων ηλεκτρικού ρεύματος


ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ A.E.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ




Ερωτήματα και απαντήσεις σχετικά με την καταμέτρηση και τιμολόγηση των καταναλώσεων ηλεκτρικού ρεύματος


Κατά καιρούς, τίθενται από τους καταναλωτές μας ερωτήματα ή ακόμα εκφράζονται και παράπονα σχετικά με την καταμέτρηση και την τιμολόγηση των καταναλώσεων ηλεκτρικού ρεύματος, τα οποία δημοσιοποιούνται και λαμβάνουν ιδιαίτερη έκταση.
Επειδή κατά τις συζητήσεις αυτές διατυπώνονται απόψεις που δεν είναι ακριβείς, παραθέτουμε το ακόλουθο κείμενο, που σαν σκοπό του έχει την έγκυρη ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων.


1. Ποιο σύστημα λήψης ενδείξεων (καταμέτρησης) εφαρμόζει η ΔΕΗ ΑΕ ;

Η ΔΕΗ ΑΕ εφαρμόζει κατά κανόνα τετραμηνιαία καταμέτρηση στους πελάτες μικρής ισχύος Χαμηλής Τάσης και μηνιαία καταμέτρηση στους πελάτες Μέσης και Χαμηλής Τάσης με ισχύ μεγαλύτερη των 35 kVA.
Στους συνήθεις πελάτες χαμηλής τάσης (οικίες, καταστήματα, κλπ), οι καταμετρητές της ΔΕΗ καταγράφουν απλώς την ένδειξη που βλέπουν στον μετρητή, και η συνολική κατανάλωση του τετραμήνου προκύπτει αυτόματα από το μηχανογραφικό μας σύστημα ως διαφορά της ένδειξης αυτής από την ένδειξη που είχε καταγραφεί πριν 4 μήνες.
Οι μετρητές της ΔΕΗ, συσκευές μεγάλης ακρίβειας, δεν βρίσκονται σε κάποιο χώρο της Επιχείρησης, αλλά στα ακίνητα των πελατών της. Παρέχεται έτσι η δυνατότητα στους πελάτες να παρακολουθούν, εφόσον το επιθυμούν, την εξέλιξη των καταναλώσεών τους και να επαληθεύουν τις ενδείξεις του μετρητή τους
.


2. Πόσο συχνά λαμβάνουν ενδείξεις (καταμετρούν) άλλες ευρωπαϊκές ηλεκτρικές εταιρείες ;

Η συχνότητα καταμέτρησης των ηλεκτρικών εταιρειών στην Ευρώπη ποικίλει. Σαν παράδειγμα, αναφέρουμε ότι η γαλλική εταιρεία EDF καταμετρά κάθε 6 μήνες, η βελγική SPE, η νορβηγική Hafslund και η σουηδική EON καταμετρούν κάθε 12 μήνες, η σκωτική Scottish Power κάθε 24 μήνες και η ολλανδική NUON κάθε 36 μήνες. Ωστόσο, λογαριασμός εκδίδεται κατ' εκτίμηση ("έναντι"), συνήθως κάθε μήνα, και η εκκαθάριση γίνεται όταν πραγματοποιηθεί η καταμέτρηση.


3. Τι προσωπικό απασχολεί η ΔΕΗ ΑΕ για το αντικείμενο της καταμέτρησης;

Η λήψη των ενδείξεων γίνεται από μόνιμο προσωπικό της Επιχείρησης αλλά και από ιδιώτες εργολάβους καταμέτρησης, το προσωπικό των οποίων γνωστοποιείται στη ΔΕΗ ΑΕ, ασφαλίζεται και, πριν αναλάβει καθήκοντα, ενημερώνεται από μόνιμους υπαλλήλους της Επιχείρησης.


4. Κάθε πότε εκδίδεται λογαριασμός ηλεκτρικού ρεύματος ;

Στους συνήθεις πελάτες Χαμηλής Τάσης (οικίες, καταστήματα, μικρές επιχειρήσεις, κλπ) εφαρμόζεται διμηνιαία έκδοση λογαριασμών. Συγκεκριμένα, ο λογαριασμός του πρώτου διμήνου εκδίδεται με κατ' εκτίμηση καταναλώσεις ("έναντι"), ενώ ο λογαριασμός του δεύτερου διμήνου εκδίδεται μετά από λήψη ένδειξης (εκκαθαριστικός) και περιλαμβάνει τη συνολική κατανάλωση του τετραμήνου από την αξία του οποίου αφαιρείται η αξία ρεύματος που είχε χρεωθεί στον κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμό.


5. Πόσοι λογαριασμοί εκδίδονται ανά έτος ;

Για κάθε πελάτη εκδίδονται 6 λογαριασμοί ρεύματος ανά έτος, 3 κατ' εκτίμηση ("έναντι") και 3 εκκαθαριστικοί.
Συνολικά, η ΔΕΗ ΑΕ λαμβάνει κάθε έτος 24 εκ. ενδείξεις των μετρητών των 7,2 εκ. περίπου πελατών της που υπάγονται στη Χαμηλή και Μέση Τάση.
Το σύνολο των λογαριασμών ρεύματος που εκδίδονται, συμπεριλαμβανομένων και των κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμών, ανέρχεται σε 44 εκ. περίπου.

6. Πώς τιμολογείται ο κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμός ;

Ο κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμός εκδίδεται αυτόματα από το μηχανογραφικό σύστημα εξυπηρέτησης πελατών. Η τιμολόγηση δεν είναι αυθαίρετη αλλά βασίζεται σε συγκεκριμένο αλγόριθμο που περιλαμβάνει τα ιστορικά στοιχεία των καταναλώσεων, όπως είναι οι καταναλώσεις της αντίστοιχης χρονικής περιόδου του προηγούμενου έτους. Κατά συνέπεια, ο συγκεκριμένος λογαριασμός δεν διαφέρει σημαντικά από την πραγματική κατανάλωση του διμήνου, εκτός και εάν το τελευταίο χρονικό διάστημα διαφοροποιήθηκαν οι καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη μας.
Σε κάθε περίπτωση όμως, στον εκκαθαριστικό λογαριασμό του τετραμήνου αφαιρείται το ποσό που πληρώθηκε στον κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμό.
Παρόλα αυτά στην περίπτωση που ο κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμός είναι υπερβολικός, επειδή έχουν μεταβληθεί οι καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη, τότε η Επιχείρηση παρέχει τη δυνατότητα στον πελάτη, πριν την ημερομηνία λήξης του λογαριασμού αυτού, να ζητήσει τη διόρθωσή του (μείωση) δίνοντας την πραγματική ένδειξη του μετρητή.



7.Πως μπορώ να ελέγξω ότι οι ενδείξεις που ελήφθησαν κατά την καταμέτρηση από τη ΔΕΗ ΑΕ είναι σωστές ;

Ο μετρητής ενέργειας, ο οποίος αποτελεί συσκευή υψηλής ακρίβειας, βρίσκεται στο ακίνητο του πελάτη και η ένδειξή του μπορεί να αναγνωσθεί οποτεδήποτε από αυτόν. Οι ημερομηνίες λήψης ένδειξης κάθε μετρητή είναι συγκεκριμένες και αναγράφονται κάθε φορά στο πεδίο "ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΤΡΗΣΗ" του εντύπου του λογαριασμού ρεύματος. Παρέχεται έτσι η δυνατότητα σε κάθε πελάτη μας να λάβει μόνος του την ένδειξη που αναγράφεται στον μετρητή του τη συγκεκριμένη ημερομηνία και να τη συγκρίνει - επαληθεύσει με την ένδειξη που καταμετρήθηκε από την ΔΕΗ ΑΕ.


8.Υπάρχει περίπτωση η ένδειξη που λήφθηκε από την ΔΕΗ ΑΕ να είναι λανθασμένη ;

Κάθε μέτρηση που λαμβάνεται καταχωρείται στο μηχανογραφικό σύστημα εξυπηρέτησης πελατών της ΔΕΗ ΑΕ και ελέγχεται από αυτό. Στην περίπτωση που αυτή δεν συνάδει με τις καταναλωτικές συνήθειες του συγκεκριμένου πελάτη τότε το σύστημα απορρίπτει τη μέτρηση και δεν προχωρά στην τιμολόγηση και έκδοση λογαριασμού εάν προηγούμενα αυτή δεν επιβεβαιωθεί.
Παρά το γεγονός όμως ότι η Επιχείρηση έχει σε ισχύ μηχανισμούς ελέγχου των λογαριασμών που εκδίδει, δεν είναι δυνατόν να εκμηδενισθεί η πιθανότητα καταχώρησης λανθασμένης ένδειξης.
Το ποσοστό των λανθασμένων λογαριασμών που χρειάζεται τελικά να διορθωθεί και διορθώνεται δεν ξεπερνά το 0,3% του συνόλου των λογαριασμών που εκδίδονται κάθε χρόνο. Πρόκειται για ένα πραγματικά πολύ μικρό ποσοστό που είναι ανθρωπίνως αδύνατο να μηδενισθεί, δεδομένων των προβλημάτων που αντικειμενικά υπάρχουν στην καταμέτρηση: Λήψη εκατοντάδων ενδείξεων (πενταψήφιοι αριθμοί) που αντιστοιχούν σε "αριθμούς παροχών" (οκταψήφιοι αριθμοί) κάθε μέρα από κάθε καταμετρητή, σε δύσκολες συνθήκες εξωτερικών χώρων ή ακόμα δυσκολότερες συνθήκες εσωτερικών χώρων (μετρητές σε υπόγεια πολυκατοικιών χωρίς φως κλπ). Και στις πιο εξελιγμένες μορφές τηλεμέτρησης (που δοκιμάζονται τώρα πιλοτικά) υπάρχουν πάντοτε κάποιες μικρές πιθανότητες λάθους.
Ακόμα όμως και στις σπάνιες αυτές περιπτώσεις, δεν βλάπτονται τελικά οι πελάτες μας, όπως εξηγούμε στην επόμενη παράγραφο.



9.Πώς αντιμετωπίζονται από τη ΔΕΗ ΑΕ οι περιπτώσεις λανθασμένων λογαριασμών ;

Οι περιπτώσεις αυτές αντιμετωπίζονται άμεσα από την Επιχείρηση. Συγκεκριμένα:
α) Εάν μετά από αμφισβήτηση του πελάτη διαπιστωθεί λανθασμένος λογαριασμός, διορθώνεται αμέσως, και στην περίπτωση μάλιστα που προκύψει πιστωτικό υπόλοιπο, αυτό είτε συμψηφίζεται στον επόμενο λογαριασμό είτε επιστρέφεται τοις μετρητοίς στον συμβεβλημένο με την επιχείρηση πελάτη.
β) Αλλά και στην περίπτωση που δεν υπάρξει αμφισβήτηση, στην αμέσως επόμενη καταμέτρηση θα καταγραφεί η σωστή ένδειξη, οπότε η διόρθωση θα γίνει αυτόματα από το μηχανογραφικό σύστημα. Αν δηλαδή, από κάποια λανθασμένη μεγαλύτερη ένδειξη πληρώσει κάποιος για μεγαλύτερη κατανάλωση από αυτήν που πραγματικά είχε στο προηγούμενο διάστημα, στην επόμενη καταμέτρηση που θα ληφθεί σωστή ένδειξη θα χρεωθεί αυτομάτως για μικρότερη διαφορά ενδείξεων, άρα θα χρεωθεί για μικρότερη κατανάλωση (βλ. και επόμενη παράγραφο 11).
Σε κάθε περίπτωση δεν βλάπτονται τα συμφέροντα του πελάτη.
10.
Υπάρχει περίπτωση να μη γίνει καταμέτρηση από τη ΔΕΗ ΑΕ την προγραμματισμένη ημερομηνία ;
Το πρόγραμμα καταμέτρησης που εφαρμόζει η ΔΕΗ ΑΕ είναι συγκεκριμένο και τηρείται, κατά κανόνα, δίχως παρεκκλίσεις. Είναι ενδεχόμενο όμως σε μεμονωμένες περιπτώσεις να μην καταστεί δυνατή η λήψη της ένδειξης κατά την προγραμματισμένη ημερομηνία καταμέτρησης είτε λόγω αδυναμίας πρόσβασης στο χώρο του μετρητή είτε λόγω ανωτέρας βίας (πχ. άσχημες καιρικές συνθήκες, τεχνικό πρόβλημα, κλπ).



11.Πώς γίνεται η τιμολόγηση και η έκδοση λογαριασμού σε αυτές τις μεμονωμένες περιπτώσεις ;

Στην περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η λήψη της ένδειξης λόγω αδυναμίας πρόσβασης στο χώρο του μετρητή, ο καταμετρητής επικολλά στο ακίνητο ενημερωτικό έντυπο, με το οποίο γνωστοποιείται στον πελάτη η δυνατότητα να δώσει ο ίδιος τηλεφωνικά την ένδειξη, εντός ορισμένου χρονικού διαστήματος. Στην περίπτωση που ο πελάτης δεν ανταποκριθεί, τότε αυτόματα το μηχανογραφικό σύστημα προβαίνει σε εκτίμηση των καταναλώσεων και έκδοση κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμού διμήνου αντί εκκαθαριστικού για το τελευταίο τετράμηνο.
Στην περίπτωση που η μη λήψη της ένδειξης οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας τότε η ΔΕΗ ΑΕ, με κριτήριο την παροχή της καλύτερης δυνατής και προς όφελος του πελάτη υπηρεσίας, υιοθετεί και πάλι τη διαδικασία εκτίμησης των καταναλώσεων.
Σημειώνεται ότι και στις δυο ως άνω περιπτώσεις παρέχεται η δυνατότητα στον πελάτη, ακόμα και μετά την έκδοση του κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμού, να γνωστοποιήσει, εφόσον το επιθυμεί, την ένδειξη που αναγράφεται στον μετρητή του προκειμένου να προβούμε σε διόρθωση του κατ' εκτίμηση ("έναντι") και έκδοση εκκαθαριστικού λογαριασμού.



12. Βάσει ποιών διατάξεων γίνεται η τιμολόγηση κατ' αυτόν τον τρόπο ;

Ο ανωτέρω τρόπος τιμολόγησης αποτελεί πάγια πρακτική επί σειρά ετών τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό και είναι σύμφωνος και με την υφιστάμενη νομοθεσία, που διέπει την απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (Ν. 2773/1999, κ.α.) και ειδικότερα με το άρθρο 15 του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης Προμηθευτών Δικτύου της ΡΑΕ, που έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ 1188/12.07.2007.


13. Σε τι ποσοστό ανέρχονται οι περιπτώσεις διόρθωσης λογαριασμών ρεύματος ;

Από τη διαχρονική εξέλιξη, κατά την τελευταία οκταετία, των διορθωμένων λογαριασμών, λόγω αδυναμίας καταμέτρησης, λανθασμένης ένδειξης ή οποιασδήποτε άλλης αιτίας, προκύπτει ότι το ποσοστό τους είναι της τάξεως του 0,3 % επί του ετήσιου συνόλου εκδοθέντων λογαριασμών, δηλαδή 3 διορθωμένοι λογαριασμοί ανά 1.000 εκδοθέντες.
Παρά το γεγονός ότι τα λάθη αυτά και στην περίπτωση ακόμη που δεν εντοπιστούν διορθώνονται αυτόματα από το σύστημα στην επόμενη καταμέτρηση, καταβάλλουμε μεγάλες προσπάθειες να τα μειώσουμε.

14.Πώς γίνεται η τιμολόγηση ενός εκκαθαριστικού λογαριασμού που περιλαμβάνει καταναλώσεις χρονικού διαστήματος μεγαλύτερου ή μικρότερου του τετραμήνου ;

Στην περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο η καταμέτρηση γίνει σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο ή μικρότερο του τετραμήνου, τότε για την τιμολόγηση των καταναλώσεων το εύρος των κλιμάκων κατανάλωσης μεταβάλλεται ανάλογα, με την εφαρμογή ενός συντελεστή αναγωγής ημερών (αριθμός πραγματικών ημερών κατανάλωσης / 120 ημέρες). Για παράδειγμα, εάν η καταμέτρηση δεν πραγματοποιηθεί στον προβλεπόμενο χρόνο των 120 ημερών (τετράμηνο) αλλά σε 240 ημέρες (οκτάμηνο), η πρώτη κλίμακα χρέωσης των 800 kWh προσαυξάνεται σε (240/120)x800=1.600 kWh, δηλαδή με αυτόν τον τρόπο διπλασιάζονται οι κλίμακες χρέωσης.
Με αυτόν τον τρόπο η συνολική χρέωση παραμένει σταθερή ανεξαρτήτως του χρόνου καταμέτρησης.

15. Πώς γίνεται η τιμολόγηση των λογαριασμών όταν στο μεσοδιάστημα έχουν υπάρξει αλλαγές στον τιμοκατάλογο ρεύματος ;

Όταν το διάστημα του λογαριασμού αφορά διάστημα κατανάλωσης στο οποίο υπήρξαν μεταβολές στις τιμές του τιμοκαταλόγου ρεύματος τότε για τον υπολογισμό της χρέωσης, το μηχανογραφικό σύστημα της ΔΕΗ ΑΕ λαμβάνει υπόψη αυτόματα τις τιμές κάθε κλίμακας χρέωσης, αναλογικά για το διάστημα ισχύος του κάθε τιμοκαταλόγου. Έτσι, σε κάθε περίπτωση, διασφαλίζεται η ορθή χρέωση των καταναλώσεων των πελατών μας.


16.Υπάρχουν συγκεκριμένες δράσεις που σχεδιάζει η ΔΕΗ ΑΕ σχετικά με το αντικείμενο της καταμέτρησης ;


Στα πλαίσια βελτίωσης των σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ της Επιχείρησης και των πελατών της, η ΔΕΗ ΑΕ σχεδιάζει τις παρακάτω σχετικές δράσεις - εξελίξεις:

α) Έχουν ήδη αρχίσει οι διαδικασίες για την προμήθεια συστήματος υποδοχής ενδείξεων από τους πελάτες μέσω τηλεφώνου (Interactive Voice Response), μέσω διαδικτύου, καθώς και μέσω μηνυμάτων SMS. Με τον τρόπο αυτό, οι πελάτες θα έχουν τη δυνατότητα να αναγγέλλουν, εφόσον το επιθυμούν, την ένδειξη των μετρητών τους ώστε οι κατ' εκτίμηση ("έναντι") λογαριασμοί να εκδίδονται καθ' υπόδειξή τους.

β) Υλοποιείται - ολοκληρώνεται το σύστημα τηλεμέτρησης των μεγάλων πελατών (Μέσης Τάσης).

γ) Προωθείται η τηλεμέτρηση στους μεγάλους πελάτες Χαμηλής Τάσης καθώς και στους γεωγραφικά απομακρυσμένους χρήστες δικτύου (αρδευτικά, παραγωγοί, φωτοβολταϊκά, κλπ). Έχει υποβληθεί αίτημα για ένταξη της τηλεμέτρησης των υπόψη πελατών στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ.
Αφορά διαδοχικά 60.000 και 180.000 πελάτες.

δ) Εξετάζεται η εφαρμογή πλήρους τηλεμέτρησης σε όλους τους πελάτες Χαμηλής Τάσης (7,2 εκ. πελάτες). Υλοποιούνται πειραματικές - πιλοτικές εφαρμογές σε συνεργασία με γνωστούς οίκους προμηθευτών, προκειμένου να διερευνηθεί η τεχνολογία και να αξιολογηθούν με βάση οικονομοτεχνικές μελέτες.
Βεβαίως το έργο αυτό για να υλοποιηθεί απαιτεί ειδικές εγκρίσεις από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και το ΥΠ.ΑΝ., και εξέταση του τρόπου χρηματοδότησής του, καθώς πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επένδυση (άνω των 800 εκ. €.


17. Παραδείγματα λανθασμένων ενδείξεων και τρόπος τιμολόγησης

Α' ΠΕΛΑΤΗΣ
Έστω ότι η ένδειξη που είχε ληφθεί κατά την τελευταία τακτική καταμέτρηση από τον μετρητή ενός οικιακού πελάτη μας ήταν 41578. Ας υποθέσουμε ότι μετά την παρέλευση τετραμήνου ο μετρητής αναγράφει την ένδειξη 42778, δηλαδή ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.200 kWh (= 42778 - 41578).

1ο Παράδειγμα
Ο καταμετρητής, κατά την τακτική καταμέτρηση, κάνοντας λάθος (αναριθμητισμό) καταχωρεί στο ειδικό ηλεκτρονικό Φορητό Τερματικό την ένδειξη 49778 αντί της ορθής 42778 με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 8.200 kWh (= 49778 - 41578) αντί του ορθού 1.200 kWh (=42778 - 41578).
Η ένδειξη υπόκειται αυτομάτως σε έλεγχο από το Φορητό Τερματικό, το οποίο διαπιστώνοντας ότι η μέτρηση δε συνάδει με τις καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη δεν την αποδέχεται και ζητά από τον καταμετρητή την επιβεβαίωση και επαναπληκτρολόγησή της.
Κατά συνέπεια, δεν είναι δυνατόν να χρεωθεί ο πελάτης με πολύ μεγάλη κατανάλωση.

2ο Παράδειγμα
Έστω ότι για τον προαναφερόμενο πελάτη ο καταμετρητής, κάνοντας λάθος, καταχωρεί στο Φορητό Τερματικό την ένδειξη 42878 αντί της ορθής 42778 με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.300 kWh (= 42878 -41578) αντί των πραγματικών 1.200 kWh (= 42778 - 41578).
Η ένδειξη αυτή, επειδή η μέτρηση συνάδει με τις καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη, θα περάσει με επιτυχία τόσο τον έλεγχο που διενεργείται από το Φορητό Τερματικό όσο και από αυτόν που διενεργείται μετέπειτα, πριν την τιμολόγηση της κατανάλωσης, από το μηχανογραφικό σύστημα.
Μετά την παρέλευση του επόμενου τετραμήνου, όπου ας υποθέσουμε και πάλι ότι ο πελάτης θα έχει καταναλώσει 1.200 kWh, ο μετρητής θα αναγράφει την ένδειξη 43978 (= 42778 + 1200).
Επειδή όμως στην προηγούμενη καταμέτρηση είχε καταχωρηθεί λανθασμένα μεγαλύτερη από την πραγματική ένδειξη θα φαίνεται τώρα ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.100 kWh (= 43978 - 42878), δηλαδή 100 kWh λιγότερες από την πραγματική κατανάλωση του συγκεκριμένου τετραμήνου.


Η χρέωση του πελάτη με βάση τα παραπάνω αναλύεται στον ακόλουθο πίνακα :

 

ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

1ο τετράμηνο

42778 – 41578 = 1.200 kWh

42878 – 41578 = 1.300 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

400x0,11165 €/kWh =  44,660 €

500x0,11165 €/kWh =  55,825 €

Συνολική χρέωση    = 126,188 €

Συνολική χρέωση    = 137,353 €

 

2ο τετράμηνο

43978 – 42778 = 1.200 kWh

43978 – 42878 = 1.100 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

400x0,11165 €/kWh =  44,660 €

300x0,11165 €/kWh =  33,495 €

Συνολική χρέωση    = 126,188 €

Συνολική χρέωση    = 115,023 €

 

ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΧΡΕΩΣΗ

ΟΚΤΑΜΗΝΟΥ

252,376 €

252,376 €

 

Από τον πιο πάνω πίνακα, προκύπτει ότι εάν ο πελάτης δεν έχει επαληθεύσει την ένδειξη ώστε να ζητήσει τη διόρθωση του λογαριασμού, θα πληρώσει το πρώτο τετράμηνο 11,165 € επιπλέον, τα οποία όμως θα του επιστραφούν αυτομάτως το αμέσως επόμενο τετράμηνο.

3ο Παράδειγμα
Έστω ότι για τον προαναφερόμενο πελάτη ο καταμετρητής, κάνοντας λάθος, καταχωρεί στο Φορητό Τερματικό την ένδειξη 42678 αντί της ορθής 42778 με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.100 kWh (= 42678 -41578) αντί των πραγματικών 1.200 kWh (= 42778 - 41578).
Η ένδειξη αυτή θα περάσει και πάλι με επιτυχία τους ελέγχους τόσο του Φορητού Τερματικού όσο και του μηχανογραφικού συστήματος.
Μετά την παρέλευση τετραμήνου, όπου ας υποθέσουμε και πάλι ότι ο πελάτης θα έχει καταναλώσει 1.200 kWh, ο μετρητής θα αναγράφει την ένδειξη 43978 (= 42778 + 1200).
Επειδή όμως στην προηγούμενη καταμέτρηση είχε καταχωρηθεί λανθασμένα μικρότερη από την πραγματική ένδειξη θα φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.300 kWh (= 43978 - 42678), δηλαδή 100 kWh περισσότερες από την πραγματική κατανάλωση του συγκεκριμένου τετραμήνου.

Η χρέωση του πελάτη με βάση τα παραπάνω αναλύεται στον ακόλουθο πίνακα :

 

ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

1ο τετράμηνο

42778 – 41578 = 1.200 kWh

42678 – 41578 = 1.100 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

400x0,11165 €/kWh =  44,660 €

300x0,11165 €/kWh =  33,495 €

Συνολική χρέωση    = 126,188 €

Συνολική χρέωση    = 115,023 €

 

2ο τετράμηνο

43978 – 42778 = 1.200 kWh

43978 – 42678 = 1.300 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

400x0,11165 €/kWh =  44,660 €

500x0,11165 €/kWh =  55,825 €

Συνολική χρέωση    = 126,188 €

Συνολική χρέωση    = 137,353 €

 

ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΧΡΕΩΣΗ

ΟΚΤΑΜΗΝΟΥ

252,376 €

252,376 €

Από τον πιο πάνω πίνακα, προκύπτει ότι εάν ο πελάτης δεν έχει επαληθεύσει την ένδειξη ώστε να ζητήσει τη διόρθωση του λογαριασμού, θα πληρώσει το πρώτο τετράμηνο 11,165 € λιγότερα, τα οποία όμως θα τα επιβαρυνθεί αυτομάτως το αμέσως επόμενο τετράμηνο.


Β' ΠΕΛΑΤΗΣ
Έστω ότι η ένδειξη που είχε ληφθεί κατά την τελευταία τακτική καταμέτρηση από τον μετρητή ενός οικιακού πελάτη μας ήταν 41578. Ας υποθέσουμε ότι μετά την παρέλευση τετραμήνου ο μετρητής αναγράφει την ένδειξη 42278, δηλαδή ο πελάτης έχει καταναλώσει 700 kWh (= 42278 - 41578).
Ο καταμετρητής, κάνοντας λάθος, καταχωρεί στο Φορητό Τερματικό την ένδειξη 42078 αντί της ορθής 42278 με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 500 kWh (= 42078 - 41578) αντί των πραγματικών 700 kWh (= 42278 - 41578).
Η ένδειξη αυτή, επειδή η μέτρηση συνάδει με τις καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη, θα περάσει με επιτυχία τόσο τον έλεγχο που διενεργείται από το Φορητό Τερματικό όσο και από αυτόν που διενεργείται μετέπειτα, πριν την τιμολόγηση της κατανάλωσης, από το μηχανογραφικό σύστημα.
Μετά την παρέλευση του επόμενου τετραμήνου, όπου ας υποθέσουμε και πάλι ότι ο πελάτης θα έχει καταναλώσει 700 kWh, ο μετρητής θα αναγράφει την ένδειξη 42978 (= 42278 + 700).
Επειδή όμως στην προηγούμενη καταμέτρηση είχε καταχωρηθεί λανθασμένα μικρότερη από την πραγματική ένδειξη θα φαίνεται τώρα ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 900 kWh (= 42978 - 42078), δηλαδή 200 kWh περισσότερες από την πραγματική κατανάλωση του συγκεκριμένου τετραμήνου. Η φαινόμενη κατανάλωση των 900 kWh υπερβαίνει κατά 100 kWh την πρώτη κλίμακα τιμολόγησης, με αποτέλεσμα να αλλάζει ο τρόπος χρέωσης.

Η χρέωση του πελάτη με βάση τα παραπάνω αναλύεται στον ακόλουθο πίνακα :

 

ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

1ο τετράμηνο

42278 – 41578 =  700 kWh

42078 – 41578 =  500 kWh

Πάγια χρέωση         =    3,080 €

Πάγια χρέωση         =    3,080 €

700x0,07169 €/kWh =  50,183 €

500x0,07169 €/kWh =  35,845 €

Συνολική χρέωση    =   53,263 €

Συνολική χρέωση    =   38,925 €

 

2ο τετράμηνο

42978 – 42278 =  700 kWh

42978 – 42078 =  900 kWh

Πάγια χρέωση         =     3,080 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

700x0,07169 €/kWh =  50,183 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

100x0,11165 €/kWh =  11,165 €

Συνολική χρέωση    =   53,263 €

Συνολική χρέωση    =   92,693 €

 

ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΧΡΕΩΣΗ

ΟΚΤΑΜΗΝΟΥ

106,526 €

131,618 €

Από τον πιο πάνω πίνακα, προκύπτει ότι εάν ο πελάτης δεν έχει επαληθεύσει την ένδειξη ώστε να ζητήσει τη διόρθωση του λογαριασμού, θα πληρώσει το πρώτο τετράμηνο 14,338 € λιγότερα ενώ το δεύτερο τετράμηνο 39,43 € περισσότερα. Θα επιβαρυνθεί δηλαδή, συνολικά και για τα δυο τετράμηνα, με το ποσό των 25,092 €.

Γ' ΠΕΛΑΤΗΣ
Έστω ότι η ένδειξη που είχε ληφθεί κατά την τελευταία τακτική καταμέτρηση από τον μετρητή ενός οικιακού πελάτη μας ήταν 41578. Ας υποθέσουμε ότι μετά την παρέλευση τετραμήνου ο μετρητής αναγράφει την ένδειξη 42478, δηλαδή ο πελάτης έχει καταναλώσει 900 kWh (= 42478 - 41578).
Ο καταμετρητής, κάνοντας λάθος, καταχωρεί στο Φορητό Τερματικό την ένδειξη 42678 αντί της ορθής 42478 με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 1.100 kWh (= 42678 - 41578) αντί των πραγματικών 900 kWh (= 42478 - 41578).

Η ένδειξη αυτή, επειδή η μέτρηση συνάδει με τις καταναλωτικές συνήθειες του πελάτη, θα περάσει με επιτυχία τόσο τον έλεγχο που διενεργείται από το Φορητό Τερματικό όσο και από αυτόν που διενεργείται μετέπειτα, πριν την τιμολόγηση της κατανάλωσης, από το μηχανογραφικό σύστημα.
Μετά την παρέλευση του επόμενου τετραμήνου, όπου ας υποθέσουμε και πάλι ότι ο πελάτης θα έχει καταναλώσει 900 kWh, ο μετρητής θα αναγράφει την ένδειξη 43378 (= 42478 + 900).
Επειδή όμως στην προηγούμενη καταμέτρηση είχε καταχωρηθεί λανθασμένα μεγαλύτερη από την πραγματική ένδειξη θα φαίνεται τώρα ότι ο πελάτης έχει καταναλώσει 700 kWh (= 43378 - 42678), δηλαδή 200 kWh λιγότερες από την πραγματική κατανάλωση του συγκεκριμένου τετραμήνου. Η φαινόμενη κατανάλωση των 700 kWh έχει σαν αποτέλεσμα την κατά 100 kWh μικρότερη χρέωση στην πρώτη κλίμακα τιμολόγησης και ως εκ τούτου η χρέωση είναι μικρότερη.

Η χρέωση του πελάτη με βάση τα παραπάνω αναλύεται στον ακόλουθο πίνακα :

 

ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΑΤΑΜΕΤΡΗΣΗ

1ο τετράμηνο

42478 – 41578 =  900 kWh

42678 – 41578 =  1.100 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

100x0,11165 €/kWh =  11,165 €

300x0,11165 €/kWh =  33,495 €

Συνολική χρέωση    =   92,693 €

Συνολική χρέωση    = 115,023 €

 

2ο τετράμηνο

43378 – 42478 =  900 kWh

43378 – 42678 =  700 kWh

Πάγια χρέωση         =   11,440 €

Πάγια χρέωση         =     3,080 €

800x0,08761 €/kWh =  70,088 €

700x0,07169 €/kWh =  50,183 €

100x0,11165 €/kWh =  11,165 €

Συνολική χρέωση    =   92,693 €

Συνολική χρέωση    =   53,263 €

 

ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΧΡΕΩΣΗ

ΟΚΤΑΜΗΝΟΥ

185,386 €

168,286 €



Από τον πιο πάνω πίνακα, προκύπτει ότι εάν ο πελάτης δεν έχει επαληθεύσει την ένδειξη ώστε να ζητήσει τη διόρθωση του λογαριασμού, θα πληρώσει το πρώτο τετράμηνο 22,33 € περισσότερα ενώ το δεύτερο τετράμηνο 39,43 € λιγότερα. Θα ωφεληθεί δηλαδή, συνολικά και για τα δυο τετράμηνα, με το ποσό των 17,1 €.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η καταμέτρηση των ενδείξεων, όπως και κάθε άλλη δραστηριότητα του Δικτύου, είτε στα πλαίσια της σημερινής Γενικής Διεύθυνσης Διανομής της ΔΕΗ ΑΕ είτε στα πλαίσια μιας θυγατρικής εταιρείας στο μέλλον, αποτελεί μια δραστηριότητα που παραμένει μονοπωλιακή και ανεξάρτητη τόσο από τους Παραγωγούς όσο και τους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά συνέπεια, η Διανομή θα διενεργεί τη λήψη των ενδείξεων όχι μόνο για τους πελάτες της ΔΕΗ ΑΕ αλλά και για τους πελάτες όλων των Προμηθευτών, με αμεροληψία και διαφάνεια, χωρίς να έχει κάποια ωφέλεια από τυχόν λανθασμένη καταμέτρηση.
Μόνος αντίπαλος της Διανομής, όσον αφορά το θέμα της μέτρησης των καταναλώσεων, είναι το ανθρώπινο λάθος, το οποίο όπως προαναφέραμε είναι αδύνατον να αποκλεισθεί. Όπως είδαμε προηγουμένως, τα λάθη είναι πραγματικά πολύ λίγα, τρία στα χίλια (3‰), τα περισσότερα χωρίς καμία επίπτωση στον καταναλωτή. (όπως στα 3 παραδείγματα του πελάτη Α).
Ένα πολύ μικρό ποσοστό από το ανωτέρω 3‰ μπορεί να δημιουργήσει στο οκτάμηνο μικρό όφελος ή μικρή επιβάρυνση στον οικιακό καταναλωτή, που οφείλεται αποκλειστικά στην εφαρμογή του κλιμακωτού τιμολογίου (όπως στα παραδείγματα των πελατών Β' και Γ').
Μέχρι να γίνει η τηλεμέτρηση σε όλους τους πελάτες Χαμηλής Τάσης , η οποία και θα ελαχιστοποιήσει ακόμη περισσότερο την πιθανότητα λάθους στην καταμέτρηση και την τιμολόγηση, οι πελάτες έχουν την δυνατότητα, σε περίπτωση μεγαλύτερου ή μικρότερου λογαριασμού από τον συνήθη αλλά και σε κάθε άλλη περίπτωση, να επαληθεύσουν οι ίδιοι την ένδειξη του μετρητή τους και να επικοινωνήσουν άμεσα με τις κατά τόπους αρμόδιες Υπηρεσίες μας. Η δυνατότητα αυτή των πελατών ενισχύεται ιδιαίτερα με το νέο σύστημα υποδοχής ενδείξεων από τους πελάτες μέσω τηλεφώνου (IVR), μέσω διαδικτύου και μέσω μηνυμάτων SMS (βλ. παράγραφο 16).



Αθήνα, 9 Οκτωβρίου 2008                                                                              ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΘΕΙΤΕ ΑΜΕΣΑ

Επικοινωνήστε μαζί μας email phone


ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και Βιώσιμης Ανάπτυξης 2017

E-bill & E-pay


Κατεβάστε την εφαρμογή της ΔΕΗ


X

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στον ιστότοπο dei.gr .

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.